PENGURUSAN BILIK DARJAH
AHLI KUMPULAN 3
1. Mohamad Amir Fauzan Bin Che Abd
Ghani (D20201094474)
2. Muhammad Muaz Bin Mohamed
Izuddin (D20201094506)
3. Muhammad Zul-Fathullah Bin Abd
Razak (D20201094526)
4. Nazirf Nur Raziq Bin Anuar (D20201093752)
5. Nazrul Azizi Bin Mohamad Fauzi (D20201094527)
6. Norqhalisa Nadia Binti Che Radin (D20201093883)
7. Nurul Husna Aisyah Binti Mohd Sham (D20201093882)
PENGURUSAN BILIK DARJAH
Pengenalan
Bilik darjah merupakan tempat kompleks dan sibuk serta mempunyai ciri-ciri khusus yang boleh mempengaruhi murid dalam bilik darjah. Selain itu, pengurusan bilik darjah mempunayi Proses yang melibatkan penyusunan fizikal sesebuah fizikal bilik darjah, galakan komunikasi dan interaksi antara murid.Bilik darjah juga merupakan persekitaran pembelajaran yang merangkumi aspek murid, guru, ruang dan alat pembelajaran.
Objektif
- Mengenal pasti kemahiran guru dalam menguruskan bilik darjah
- Mengetahui ilmu pengurusan bilik darjah di sekolah
- Dapat merangka strategi dalam pengurusan bilik darjah
Konsep Pengurusan Bilik Darjah
1. Proses
2. Segala aktiviti yang dilaksanakan oleh guru dalam membentuk dan mewujudkan sebuah iklim bilik darjah yang membantu keberkesanan dan kecekapan pengajaran.
3. Strategi yang digunakan untuk mengekalkan peraturan bilik darjah
4. Mewujdkan bilik darjah yang kondusif
5. Penggunaan kaedah yang berkesan dan menarik minat murid untuk belajar
Pendekatan
Pengurusan Bilik Darjah
Pendekatan pengurusan bilik darjah ada cara yang digunakan
oleh seorang guru dalam membimbing pelajar di dalam bilik darjah. Terdapat enam
pendekatan pengurusan bilik darjah iaitu autoritarian, permisif, sosioemosi,
modifikasi tingkah laku, kumpulan dan pengajaran.
Pendekatan autoritarian bermaksud bersifat tegas dan
bertolak ansur. Ini adalah proses mengawal tingkah laku pelajar kerana
penekanan utama adalah disiplin pelajar. Guru kelas berkuasa penuh dalam
pendekatan ini dalam mengawal penetapan peraturan di dalam bilik darjah.
Sebagai contoh guru kelas mentapkan peraturan sendiri dalam bilik darjah dan
perlu tegas memastikan peraturan dipatuhi oleh pelajar.
Bertentangan dengan pendekatan autoritarian ialah pendekatan
permisif yang bermaksud kebebasan pengamalan prinsip demokrasi di dalam bilik
darjah dapat memperbaiki komunikasi. Amalan demokrasi dalam bilik darjah akan
melahirkan suasana yang kondusif dan harmoni. Murid tidak akan rasa berasa
takut atau tertekan untuk menyuarakan pendapat mereka. Sebagai contoh, peranan
guru adalah mengamalkan kebebasan hak murid untuk bersuara atau menyatakan
pendapat supaya perkembangan semulajadi mereka tidak tersekat.
Selain itu, pendekatan sosioemosi adalah cara guru
mewujudkan suasana bilik darjah yang positif dan kondusif. Pencahayaan yang
baik, aliran udara yang lancar dan kemudahan bilik darjah yang lengkap akan
melahirkan emosi yang positif untuk pelajar menjalankan proses pengajaran dan
pembelajaran. Pendekatan sosioemosi juga adalah proses interaksi dan adaptasi
diri dalam masyarakat. Sebagai contoh, guru perlu mewujudkan komunikasi antara
guru dan murid supaya dapat mewujudkan interaksi yang kondusif di dalam bilik
darjah.
Seterusnya, pendekatan modifikasi tingkah laku mengikut
kamus Dewan Edisi ke-4 modifikasi ertinya proses (perbuatan atau tindakan)
mengubah sedikit sesuatu (keadaan atau sifat) supaya sesuai dengan keperluan.
Pendekatan modifikasi tingkah laku ini merupakan cara menguruskan bilik darjah
ianya sesuai bagi mengatasi masalah sama ada negatif atau positif. Pendekatan
ini adalah proses untuk guru mengubah tingkah laku pelajar daripada tingkah
laku negatif kepada positif. Sebagai contoh, jadual tugas harian yang
disediakan dapat memupuk sikap tanggungjawab dan mendisiplinkan murid serta secara
tak langsung murid akan melibatkan diri secara aktif mengikut jadual yang ditetapkan.
Pendekatan kumpulan pula bermaksud pelajar bekerja
dalam kumpulan setiap pelajar masih perlu mengekalkan individualitinya dan
membantu untuk menyumbang idea kepada kumpulan. Ini adalah salah satu kaedah
pengajaran yang membantu murid menjadi bebas serta yakin dan pada masa yang
sama belajar bahawa seseorang itu bergantung antara satu sama lain. Sekiranya
pelajar belajar dalam kumpulan ia akan lagi memudahkan guru untuk mengawal.
Akhir sekali, pendekatan pengajaran yang boleh digunakan
adalah pendekatan masteri, konstektual, konstruktif, koperatif, kolaboratif,
penggabungjalinan pelbagai ilmu disiplin dan pembelajaran berasaskan masalah.
Ilmu Pengurusan Bilik Darjah
"Tahapan pertama dalam mencari ilmu adalah mendengarkan, kemudian diam dan menyimak dengan penuh perhatian, lalu menjaganya, lalu mengamalkannya dan kemudian menyebarkannya." (Sufyan bin Uyainah). Ilmu merupakan perkara yang amatlah penting bagi melancarkan segala objektif yang ingin dicapai, oleh hal demikian ilmu pengurusan bilik darjah turutlah penting kerana dengan pengetahuan yang baik dan strategi yang berkesan akan memudahkan segala urusan penyampaian ilmu guru kepada pelajar. Pengurusan bilik darjah yang baik akan menjadikan suasana penyampaian ilmu pelajaran kepada pelajar menjadi lebih mudah, pelajar akan cepat memahami dan menghayati pelajarannya kerana keadaan suasana yang nyaman dan selesa. Terdapat beberapa ilmu dalam pengurusan bilik darjah.
1) Menjalankan aktiviti pengajaran secara berkumpulan.
"Kebersamaan
itu seperti permulaan, kemudian menjaga kebersamaan merupakan kemajuan dan
bekerja bersama merupakan keberhasilan." (Henry Ford). Antara keberkesanan
dalam pengajaran berkumpulan ialah :-
i-
Dapat menjalinkan hubungan interpersonal antara guru
dengan murid.
ii-
Mengunakan masa yang diperuntukkan untuk pembelajaran di
dalam bilik darjah dengan lebih optimum.
iii-
Meningkatkan penglibatan murid dalam aktiviti P&P.
iv-
Mengurangkan masalah disiplin.
v-
Murid dapat belajar menguruskan diri sendiri dengan
lebih memberi tumpuan untuk memahami tentang pelajaran yang dipelajari.
2) Susunan fizikal di dalam bilik darjah.
Suasana dan penyusunan objek yang teratur di
dalam bilik darjah akan lebih memberi keselasaan kepada pengajar dan penuntut
ilmu untuk menyampaikan ilmu dan juga meraih ilmu kerana "Ilmu adalah yang
memberikan manfaat, bukan yang sekadar hanya dihafal". (Imam Syafi’i).
Berikut merupakan kebaikan yang diperoleh dengan susunan fizikal yang teratur
dalam bilik darjah :-
i-
Pelajar dan guru akan selamat dari segi fizikal dan
psikologi kerana susunan yang kemas dan teratur.
ii-
Aturan bilik darjah baik akan lebih menampakkan identiti
simbolik seperti carta organisasi dan hasil kerja pelajar dan guru yang
mengurus bilik darjah tersebut.
iii-
Suasana ketenangan dapat dirasakan merangkumi susunan
dan hiasan yang menarik serta selesa.
iv-
Terdapat sudut lain seperti sudut bahan bacaan, buku
kerja, peralatan yang membantu pelajar dalam penguasaan ilmu.
3) Keadaan psikososial di dalam bilik darjah dalam
keadaan baik.
Keadaan
emosi yang baik antara pelajar dan guru atau pelajar dengan pelajar yang lain
akan menjadikan penerimaan ilmu lebih berkat dan mudah difahami dengan adanya
sifat saling bantu membantu. Kenyataan dibawah menunjukkan faedah keadaan
psikososial yang baik.
i-
Gaya kepimpinan guru sebagai pendidik dan fasilitator
akan menjadikan hubungan antara guru dan pelajar lebih berkesefahaman.
ii-
Bentuk interaksi yang menimbulkan persekitaran saling
percaya dan menghormati antara guru dan pelajar.
iii-
Menjadikan bilik darjah sebagai tempat yang selamat
dan seronok dengan ini pelajar akan lebih gemar ke sekolah.
iv-
Wujud semangat kekitaan antara satu sama lain.
v-
Menunjukkan teladan yang baik kepada pelajar lain.
Jenis bilik darjah
Perubahan sistem pendidikan negara telah membawa kepada perubahan corak pembelajaran di sekolah. Antara perubahan yang dapat kita lihat adalah seperti cara penyusunan meja dan kerusi di dalam bilik darjah. Hal ini demikian kerana perubahan sistem pendidikan mempengaruhi fungsi bilik darjah.
Terdapat beberapa jenis bilik darjah yang telah digunakan sejak dahulu lagi. Antara jenis bilik darjah tersebut adalah bilik darjah tradisi. Bilik darjah jenis tradisi ini digunakan ketika berada di bawah kurikulum lama iaitu KLSM dan KLSR. Selain itu, bilik darjah KBSR dan KBSM turut digunakan selama ini. Bilik darjah ini telah diperkenalkan pada tahun 1982. bilik darjah ini telah digunakan kerana program KBSR dan KBSM menekankan aktiviti pembelajaran secara berkumpulan dan interaksi antara pelajar dengan pelajar serta interaksi pelajar dengan guru amat ditekankan. Disamping itu. Terdapat juga jenis bilik darjah terbuka dan bilik darjah matapelajaran khas. Bilik darjah terbuka dimana aktiviti pembelajaran dilakukan di luar kawasan bilik darjah. Bilik darjah matapelajaran khas pula merupakan bilik darjah dimana terdapat pelbagai jenis alatan yang membolehkan guru membuat demonstrasi serta memberi peluang kepada pelajar menggunakannya dalam amali.
Bilik Darjah KBSR dan KBSM Bilik Darjah Tradisi
Bilik Darjah Matapelajaran Khas
Namun, jenis bilik darjah kbsr dan tradisi telah tidak digunakan lagi. Hal ini kerana bilik darjah abad ke-21 telah diperkenalkan pada tahun 2014 dan bilik darjah abad ke-21 telah dipraktikkan sepenuhnya sejak 2016. Jenis bilik darjah abad ke-21 ini adalah berpusatkan murid dan tidak berpusatkan guru sahaja dan guru adalah berfungsi sebagai fasilitator kepada pembelajaran murid dan pencipta kepada persekitaran bilik darjah yang produktif di mana murid boleh membangunkan kemahiran yang diperlukan mereka di tempat kerja. kepada pembelajaran murid dan pencipta kepada persekitaran bilik darjah yang produktif di mana murid boleh membangunkan kemahiran yang diperlukan mereka di tempat kerja.
Kemahiran Pengurusan Bilik Darjah
Dalam
mentadbir ataupun mengurus suatu organisasi yang berpusatkan bilik darjah,
seseorang pendidik seharusnya menguasai beberapa kemahiran asas yang mana ianya
amat mempengaruhi keberhasilan ataupun keberkesanan dalam pembelajaran akademik
pelajar mahupun sahsiah serta akhlak terpuji mereka semua. Antara kemahiran
yang perlu dilazimi dan dibiasakan oleh para pendidik ini adalah :-
1. Merancang Sesuatu
Kemahiran merancang yang dinyatakan
tersebut merujuk kepada kebijaksanaan guru dalam menetukan objektif dan hasil
pembelajaran terhadap anak didik mereka agar mudah untuk memilih topik
pembelajaran lantas mampu menentukan pendekatan yang paling sesuai dalam
penyampai pihak guru terhadap semua anak didik mereka yang berlainan kemahiran
dan kebolehan masing-masing dalam bidang-bidang tertentu dengan menggunakan
kaedah stategi mengajar dengan mengambil kira gaya pembelajaran yang berbeza
sama ada pendekatan masteri, konstektual, konstruktif, koperatif, kolaboratif,
penggabungjalinan pelbagai ilmu disiplin dan pembelajaran berasaskan masalah. Selain
itu, dalam kemahiran merancang juga para guru harus mengambil kira tempat
pembelajaran contohnya sekiranya pembelajaran tersebut berasaskan aktiviti
sukan lebih sepadan ianya dijalankan di luar bilik darjah seperti di padang
sekolah ataupun gelanggang permainan. Ataupun sekiranya pembelajaran tersebut
berasaskan kajian seperti mata pelajaran Pendidikan Sains dan Kemhiran Hidup
Bersepadu maka seeloknya ianya dijalankan di makmal yang mana telah pun
dilengkapi dengan alat-alat yang mencukupi. Manakala sekiranya pembelajaran
yang diajarkan berasaskan pencarian maklumat dan pembacaan yang meluas maka
lebih sesuai dilaksanakan di pusat sumber sekolah yang telah menyediakan banyak
bahan bacaan yang bermanfaat untuk digunakan oleh para pelajar.
2.
Mengelola
Para guru juga
perlu pandai mengelola seluruh pelajar dengan apa jua cara dan kaedah daripada
pelbagai jenis sudut pendidikan dan perkembangan pembelajaran. Antara contohnya
adalah seperti memberikan arahan yang jelas agar para
pelajar melaksanakan tugasan yang ditugaskan tanpa ragu-ragu. Dalam pada itu
juga, bagi memperkemaskan pengelolaan guru terhadap para pelajar, seseorang
guru itu perlulah memaklumkan peraturan dan prosedur serta menyelaras dan
mengatur aktiviti bahan pembelajaran yang akan diaplikasikan dalam sistem
pembelajaran dan pengurusan semua murid. Selain bagi memudahkan ianya juga
dapat memberikan kesan yang sistematik dan lancer dalam mengurus para pelajar
di dalam bilik darjah. Selain itu, kaedah membahagikan murid dalam beberapa
kumpulan juga merupakan salah satu keadah pemudah caraan dalam mentadbir agar
setiap daripada mereka mempunyai hasil perkembangan pendidikan yang saksama
malah tidak begitu jauh tercicir ataupun ketinggalan di antara satu dengan yang
lain dengan syarat menetapkan susunan murid di dalam kumpulan kepada dengan
keahlian yang lengkap dan sama rata dari segi taraf pemikiran dan kemahiran
masing-masing seperti dalam sesebuah kumpulan tersebut terkandung katogeri
pelajar yang lemah, sedang-sedang dan pandai. Sekiranya, mereka disusun secara
berkelompok mengikut kelompak kumpulan yang tidak stabil, maka perkembangan
Pendidikan mereka turut terjejas lantas mampu memberi impak yang begitu buruk
terhadap pencapaian akademik sekolah tersebut.
3.
Mengawal
Sesebuah
pentadbiran sewajibnya memerlukan kebolehan mengawal sebuah organisasi dengan
baik. Begitu juga dalam kemhiran yang perlu dikuasai oleh seorang guru dalam
mendidik anak murid mereka untuk memberikan pembelajaran yang berkesan. Antara
kemahiran yang dimaksudkan tersebut adalah perlaksanaan pemantauan dan dan
sentiasa memastikan seluruh muridnya selesa belajar sesuatu pembelajaran dengan
cara menyediakan bahan bantu mengajar yang mencukupi supaya ianya dapat
memudahkan para pelajar untuk mendalami serta memahami pembelajaran yang
disampaikan oleh guru mereka. Lebih baik lagi apabila guru itu sendiri
melibatkan diri dalam dalam sistem
pengajaran contohnya seseorang guru fizik ingin memberi pemahaman yang maksimum
kepada anak didiknya berkaitan graviti di bumi lantas beliau sahaja yang
sukarela menjadi objek ataupun bahan bukti kepada semua pelajar terhadap
eksperimen yang ingin dilaksanakan olehnya. Dengan kaedah ini, semua murid
pasti memberikan tumpuan yang baik kerana kelainan dan keterlibatan guru dalam
yang menarik minat para pelajar untuk lrbih fokus. Di samping mengawal sumber
pembelajaran yang diperlukan oleh para murid, para guru juga perlulah mahir dan
bijak dalam mengawal emosi anak didik mereka sama ada untuk memberi nasihat,
membantu menyelesaikan masalah keluarga ataupun seumpamanya dengan kaedah
pengusaan kemahiran paralinguistikseperti mengawal intonasi suara dengan lembut
ketika menyelesaikan masalah dan intonasi yang tegas membina apabila memberi
teguran terhadap kesalahan yang maklum. Dalam proses ini, para guru perlu bijak
membaca personality serta integriti pelajar mereka agar mudah mengeluarkan
arahan yang sesuai dan boleh diterima oleh murid-murid. Kesemua kaedah
pengawalan ini turut mampu mambantu para murid untuk belajar sesebuah
pembelajaran dengan baik.
4.
Refleksi
Pada akhir
pembelajaran di setiap mata pelajaran yang diajarkan, kesemua guru juga perlu
mengadaptasi serta menganalisis keberkesanan dan hasil pembelajaran yang
diajarkan tersebut menerusi kemahiran refleksi para guru terhadap anak didik
mereka. Kaedah ini mempunyai pelbagai bentuk perlaksanaannya sama ada secara
bersemuka iaitu soal jawab pertanyaan menerusi interaksi dua hala, memilih
sekelompok pelajar untuk menyampaikan kefahaman yang diajarkan ataupun seperti
kaedah yang sering kali dilakukan oleh kebanyakkan guru di Malaysia iaitu
dengan memberikan tugasan kerja rumah untuk disiapkan dan dihantar pada waktu
yang telah ditetapkan. Semua guru haruslah menerima hasil analisa refleksi
pembelajaran dengan berlapang dada dan hati yang terbuka tanpa mempersoalkan
dan merungut kekurangan para pelajar. Sekiranya terdapat kekurangan dan ketidak
lengkapan di pihak guru, maka sewajibnya mereka untuk mencari dan melaksanakan
kaedah pembelajaran yang lain dan bahan-bahan bantu mengajar yang lebih baik
supaya matlamat pembelajaran dapat dicapai. Sebaliknya, ketika mana guru-guru
dapat mengesan kekurangan dari segi malas mahupun masalah keluarga maka
sebaiknya para guru memberi teguran ataupun motivasi yang membina mereka agar
lebih bersemangat dan rajin untuk belajar. Sekiranya ianya tidak membantu dan
begitu besar permasalahannya, bolehlah bagi guru tersebut meminta pertolongan
daripada pihak kaunseling skeolah dalam kes yang tidak dapat diselesaikan
secara bersendirian tersebut. Kaedah yang dinyatakan ini memerlukan seorang
guru yang mempunyai gaya kepimpinan demonstrasi kerana pertimbanagn yang lebih
amat diutamakan dalam menghasilkan sebuah refleksi supaya dapat membantu
perancangan pembelajaran yang mendatang.
5.
Menjalinkan Hubungan Di Antara Guru dan Murid
Hubungan yang
baik dan mesra anata guru dengan murid memberikan peluang yang tinggi kepada
guru tersebut untuk memahami segala situasi, kelebihan, kekurangan, perangai,
integriti, latar belakang dan masalah-masalah anak didik mereka. Hal ini, dapat
membekalkan informasi yang penting kepada para guru untuk melaksanakan
rancangan pembelajaran dan mencari penyelesaian yang bernas bagi kepentingan
perkembangan pendidikan para pelajar. Akan tetapi untuk mengorek serta
mengambil tahu hal-hal seperti itu, seseorang guru perlulah mengorbankan dan merendahkan
diri supaya para pelajar senang dan tidak terlalu berasa begitu asing dengan
kita tetapi tidak juga begitu biadap. Dalam pada itu juga, `guru-guru juga
perlu menunjukkan sikap yang dominan dan matang terhadap anak murid mereka
contohnya seperti melaksanakan kerjasama dengan anak murid mereka dalam pelbagai hal-hal pembelajaran supaya
rasa hormat dan senang hati mampu diraih oleh para guru di mata para pelajar
dengan baik. Oleh itu, kedua-dua belah pihak mendapat manfaat yang sama rata
dan berfaedah buat sekolah dan keluarga masing-masing.
Strategi Dalam Menangani Masalah Pengurusan Bilik Darjah
Guru
memainkan peranan yang penting dalam menguasai bilik darjah dan memerlukan
perancangan yang betul bagi menangani sesuatu masalah bergantung pada keadaan
suasana tersebut. Strategi dalam menangani masalah kecanggihan teknologi dimana
ia lebih menarik minat murid, pembelajaran abad ke-21 telah diwujudkan dimana
pelbagai aktiviti pembelajaran yang menarik boleh digunakan. Sebagai contoh,
lawatan bilik darjah, kotak beracun, pencarian harta karun dan sebagainya.
Selain itu, guru juga boleh menggunakan bahan teknologi sebagai alat bantuan
mengajar seperti komputer, pembesar suara dan projektor bagi memaparkan video
yang berkaitan dalam pembelajaran bilik darjah.
Pertama,
aktiviti pengajaran akan lebih menarik melalui aktiviti-aktiviti yang dirancang
oleh guru seperti guru boleh memberikan peluang pada belajar untuk melakonkan
watak pilihan mereka berdasarkan tajuk yang diberi oleh guru. Pelajar boleh
menunjukkan daya kreativiti mereka tersendiri dan memudahkan lagi pelajar yang
lain menikmati lakonan di depan mata, dalam masa yang sama mudah memahami dalam
sesuatu pembelajaran dan pengajaran. Pembelajaran yang menarik memudahkan
pelajar memberikan komitmen bersama dengan guru. Contohnya, guru juga boleh
menggunakan tanda lampu isyarat, dimana sekiranya pelajar mempunyai soalan
mereka akan menggunakan lampu isyarat berwarna kuning, warna hijau bermaksud
setuju dan warna merah bermaksud tidak setuju. Ini menyebabkan suasana bilik
darjah itu bertambah seronok.
Seterusnya,
masalah disiplin dalam kalangan pelajar dapat ditangani melalui penyediaan peraturan
di dalam kelas disertakan dengan hukuman sekiranya pelajar tersebut melanggar
peraturan bilik darjah. Sebagai contoh, guru boleh menyediakan senarai
perbuatan yang dilarang melakukannya di dalam kelas dengan menyediakan hukuman
yang tidak memudaratkan pelajar. Hukuman dan peraturan yang diberi akan
mengelakkan pelajar dari selalu melakukan masalah disiplin di dalam kelas.Jika
murid didapati masih melakukakan kesalahan maka guru mengambil inisiatif dengan
meminta bantuan dari guru disiplin dimana guru disiplin akan membuat tindakan
yang setimpal pada murid bermasalah disiplin ini.
Walaubagaimanapun,
guru juga boleh memberikan ganjaran pada pelajar yang bertingkah laku dengan
baik. Sebagai contoh, memberikan cop ‘bagus’ pada hasil kerja sekolah mereka
disebabkan sikap mereka yang menyiapkan kerja sekolah yang diberi oleh guru.
Ganjaran yang diberi memberikan dorongan pada pelajar untuk melakukan sesuatu
tingkah laku yang baik dengan berterusan.
Akhir
sekali, keselesaan di dalam kelas memainkan peranan penting dalam meningkatkan
suasana pembelajaran yang selesa dan kondusif. Contohnya, pelajar-pelajar
bekerjasama dalam menghiaskan bilik darjah dengan cantik. Setiap sekolah menganjurkan
pertandingan bilik darjah dengan memberikan hadiah pada kelas yang tercantik akan mendorong para pelajar berusaha untuk
menghias kelas mereka sendiri dengan usaha kerjasama. Semangat saling kerjasama
sesama pelajar dan guru dapat mempertingkatkan lagi persekitaran bilik darjah
dengan positif. Guru turut boleh menyumbangkan sebahagian wang dan dalam masa
yang sama mewujudkan tabung kelas untuk kegunaan keceriaan kelas. Disini juga
membantu murid-murid untuk bersama-sama menabung dan menggunakan duit mereka
untuk memastikan kelas berada dalam keadaan selesa. Setiap murid di dalam kelas
menjalankantugasan mereka masing-masing seperti menyapu sampah, menyusun meja,
mengelap tingkap, dan sebagainya. Setiap kali sebelum memulakan kelas, guru
sendiri perlu memastikan kelas kelihatan bersih dan sekiranya ada kekotoran,
guru perlu meminta pelajar yang bertugas pada hari itu dengan melakukan tugasan
mereka mengemas bilik darjah.Hal ini merupakan langkah paling asas dalam
menjaga kebersihan dan keselesaan bilik darjah.
Penutup
Secara kesimpulannya, ilmu, kemahiran
dan strategi pengurusan bilik darjah adalah amat penting untuk memastikan
kecemerlangan pelajar dalam menimba ilmu di dalam kelas yang
kondusif,selesa,lengkap dengan peralatan,teknik yang betul dan
kemahiran-kemahiran yang tepat digunakan semasa proses P&P. Hal ini juga
akan membuatkan pelajar berasa gembira, dan suka untuk belajar sekiranya
pendekatan yang digunakan oleh guru adalah betul. Interaksi di dalam kelas juga
meningkatkan pelajar dan guru untuk terus berkomunikasi.
Pengurusan
bilik darjah dinamik ke arah pembinaan modal insan yang seiring dengan falsafah
pendidikan negara iaitu pembinaan jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial.
Pengurusan bilik darjah memerlukan pelbagai pengetahuan, kemahiran, prosedur,
teknik dan strategi. Guru seharusnya memiliki gaya kepimpinan, kemahiran
merancang, kecekapan mengurus, kepelbagaian dalam pengajaran dan pembelajaran,
kebijaksanaan interpersonal, kemahiran berkomunikasi, kemahiran kaunseling dan
mampu mengendalikan teknologi maklumat dan komunikasi.
Secara
amnya, bilik darjah ialah bilik-bilik di sekolah di mana sekumpulan murid atau
pelajar mengikuti pelajaran atau belajar sesuatu mata pelajaran yang diajar
oleh guru. Untuk konsep yang lebih luas, bilik darjah tidak semata- mata
merupakan ruang untuk proses pengajaran dan pembelajaran, tetapi mencakupi
pelajar-pelajar dan guru yang belajar dan mengajar serta berinteraksi antara satu sama lain didalamnya.
Terima kasih atas perkongsian anda. Pengurusan bilik darjah merupakan satu proses pembentukkan suatu alam pembelajaran serta usaha untuk mengekalkannya dimana iklimnya kondusif untuk pelaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran agar objektif yang ditetapkan tercapai. Ia melibatkan pembinaan suasana pembelajaran yang terbaik dalam bilik darjah bagi meningkatkan motivasi pelajar serta kebolehan para pelajar.
ReplyDeleteAssalamualaikum dan salam sejahtera, pertama sekali terima kasih di atas perkongsian maklumat yang bermakna dan bermanfaat ini. Melalui info ini saya lebih sedar bahawa ilmu kemahiran dan strategi pengurusan bilik darjah amat penting dan wajib dikuasai oleh guru untuk memastikan kecemerlangan dan keperluan asas pelajar seperti keselesaan, kelengakapan dan kemahiran dapat dipenuhi secara optimum sepanjang proses PdP. Seterusnya saya ketahui terdapat 6 pendekatan pengurusan bilik darjah antaranya autoriatrian, permisif, sosioemosi, modifikasi tingkah laku, kumpulan dan pengajaran. Setiap pendekatan ini mempunyai kelebihan tersendiri di mana pendekatan autoritarian dapat memperbaiki disiplin pelajar, pendekatan permisif dapat memudahkan murid menyuarakan pendapat dengan bebas, pendekatan sosioemosi untuk suasana kelas yang selesa dan kondusif dan lain-lain.
ReplyDeleteAssalamualaikum, terima kasih di atas perkongsian. Bilik darjah merupakan satu tempat yang mana seseorang guru menjalankan tugas, peranan dan tanggungjawab mereka untuk mendidik pelajar. Pusat pembelajaran iaitu bilik darjah yang dilengkapi dengan pelbagai sumber dan ia diwujudkan bertujuan menjalankan aktiviti pengajaran dan pembelajaran secara formal atau tidak formal. Pengurusan bilik darjah amat penting dalam menjayakan proses pengajaran dan pembelajaran kerana bilik darjah memainkan peranan yang penting dalam membantu pencapaian akademik pelajar. Dengan wujudnya kecekapan guru dalam pengendalian pagurian bilik darjah, sudah tentu ia dapat memberikan keberkesanan kepada setiap aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang dilaksanakan.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteAssalamualaikum w.b.t.
ReplyDeleteTerima kasih atas perkongsian penulisan ini. Saya amat bersetuju dengan penulisan serta idea yang dikarang oleh kumpulan pertama. Penulisan seperti ini yang sarat dengan fakta dan penggunaan kata yang jelas serta point yang baik membuatkan saya tertarik untuk memberi komentar. Semoga perkara ini dapat memberikan impak positif yang meluas dalam hal yang dinyatakan penulis. InsyaAllah.
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Terima kasih atas perkongsian tentang pengurusan bilik darjah. Melalui pembacaan ini saya dapat mengetahui dengan lebih terperinci tentang pengurusan bilik darjah yang dijalankan di sekolah-sekolah di Malaysia. Perkongsian tentang pengurusan bilik darjah memudahkan pembaca kerana ianya ringkas mudah dibaca dan senang difahami kerana kandungannya padat. Pengurusan bilik darjah amat penting dalam menjayakan proses pengajaran dan pembelajaran kerana bilik darjah memainkan peranan yang penting dalam membantu pencapaian akademik pelajar. Suasana bilik darjah mampu mempengaruhi minda pelajar ke arah pembelajaran yang lebih positif.
ReplyDeleteAssalamualaikum selamat sejahtera. Perkongsian yang sangat menarik dan bermanfaat. Semoga is kekal menjadi perkongsian yang positif dan dapat membantu semua orang termasuk bakal bakal guru
ReplyDeleteAssalamualaikum dan salam sejahtera,pertama sekali saya amat berterima kepada ahli kumpulan ini yang sanggup berkongsi maklumat yang amat penting khususnya untuk saya sebagai seorang wakil guru.Melalui perkongsian dari ahli kumpulan ini,saya sedar bahawa sebenarnya pengurusan bilik darjah sememangnya memainkan peranan yang sangat penting untuk kecemerlangan prestasi seseorang murid.Saya juga baru mengetahui yang sebenarnya bilik darjah iniu mempunyai banyak jenis yang mana masing-masing mempunyai kelebihan yang tersendiri.Akhir sekali,saya juga medapat ilmu kemahiran pengurusan bilik darjah seperti merancang,mengelola,mengawal membuat refleksi dan membina hubungan guru dan murid.
ReplyDeleteAssalamualaikum dan salam sejahtera sahabatku, saya amat berterima kasih dengan perkongsian kumpulan ini berkaitan dengan topik pengurusan bilik darjah. Saya berharap ilmu yang diberikan ini dapat dimanfaatkan oleh setiap mahasiswa dan siswa yang kelak akan menjadi seorang guru. Antara ilmu yang boleh dimanfaatkan dan dipraktikkan ialah kemahiran pengurusan bilik darjah yang mampu memberikan satu impak positif kepada guru dan juga pelajar.
ReplyDeleteAssalammualaikum dan Selamat Sejahtera, terima kasih atas perkongsian yang berilmu. Semoga ia dapat dapat diaplikasikan oleh bakal guru semasa sesi pengajaran dan pembelajaran di sekolah kelak.
ReplyDeleteSalam sejahtera dan terima kasih atas perkongsian yang menarik ini. Berdasarkan info di atas, saya berpendapat yang pengurusan bilik darjah bermaksud cara guru dan pelajar bekerja, saling bekerjasama dan juga cara pengajaran dan pembelajaran berlaku di bilik darjah. Kecekapan dan keberkesanan kemahiran guru dalam mengurus bilik darjah dapat menggalakkan pembentukan iklim pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Pada masa yang sesuai, saya juga dapat memahami dengan lebih jelas tentang ilmu pengurusan bilik darjah.
ReplyDeleteSalam sejahtera,
ReplyDeleteTerima kasih atas perkongsian mengenai pengurusan bilik darjah. Perkongsian ini sangat membantu bakal guru dalam mengurus bilik darjah nanti. Melalui perkongsian ini saya dapat mengetahui konsep bilik darjah, pendekatan pengurusan bilik darjah, ilmu pengurusan bilik darjah, jenis bilik darjah, kemahiran pengurusan bilik darjah dan banyak lagi. Pengurusan bilik darjah amat penting dalam melicinkan proses pengajaran dan pembelajaran kerana bilik darjah memainkan peranan penting.
ReplyDeleteSelamat sejahtera.Ini merupakan perkongsian yang menarik .Pengurusan bilik darjah merupakan topik yang sangat penting bagi untuk guru.Hal ini disebabkan oleh,pengurusan bilik darjah ini membantu untuk melahirkan pelajar yang cemerlang pada masa depan.Terima Kasih
Saya bersetuju guru kelas perlu mahir menyusun kedudukan murid di dalam kelas. Walaupun kelihatan remeh, kedudukan murid di dalam kelas berkait rapat dengan keselesaan pelajar. Sekiranya pelajar selesa, maka proses pengajaran dapat dijalankan dengan lancar.
ReplyDeleteSalam sejahtera. Terima kasih atas perkongsian ini. Blog yang sangat menarik. Isi-isi mengenai topik Pengurusan Bilik Darjah adalah mudah difahami. Melalui pembacaan blog ini, ia dapat memberi pengetahuan yang lebih mendalam mengenai susun atur bilik darjah seperti susunan meja belajar murid dan juga kemahiran yang perlu dilakukan oleh guru untuk mengawal bilik darjah agar sentiasa dalam keadaan tenang dan harmoni.
ReplyDeleteSalam sejahtera Kumpulan 3, terima kasih atas perkongsian yang diberikan berkenaan pengurusan bilik darjah.
ReplyDeleteSetiap maklumat dan input yang dimasukkan memberi penjelasan, pemahaman dan huraian yang baik berkenaan konsep pengurusan bilik darjah, ilmu menguruskan bilik darjah, jenis-jenis bilik darjah dan strategi dalam pengurusan bilik darjah kepada para mahasiswa/i dalam bidang pendidikan.
Sekian, semoga maju jaya.
ROSE ANNE ANDREW (D20201095472) -KUMPULAN 8-
Selamat sejahtera dan terima kasih atas perkongsian yang bermanfaat mengenai pengurusan bilik darjah.Pengurusan ini menjadi panduan bagi mereka yang menjadi bakal guru pada masa kelak.Selain itu,kemahiran dalam pengurusan bilik darjah membantu melahirkan pelajar yang berkualiti.Bukan itu sahaja,pelbagai strategi juga diamalkan dalam menangani masalah pengurusan bilik darjah.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteAssalamualaikum & salam sejahtera Kumpulan 3. perkongsian yang jelas dan baik! Melalui perkongsian ini kita dapat melihat pengurusan-pengurusan di bilik darjah yang harus dilaksanakan bagi pengajaran dan pembelajaran murid-murid. Diharap juga perkongsian ini mampu memberi manfaat kepada individu yang mencari maklumat dan sumber kajian. Syabar Kumpulan 3!
ReplyDeleteSelamat sejahtera. Terima kasih atas perkongsian ini. Melalui perkongsian ini saya dapat mengenalpastikan apa itu pengurusan bilik darjah. Pengurusan bilik darjah amat penting dalam memastikan kecermerlangan pelajar di dalam kelas semasa pdpc. Blog ini dihasil degan menarik dengan meletakkan contoh gambar untuk saya lihat dengan jelas tentang jenis bilik darjah itu.
ReplyDeleteAssalmualaikum dan selamat sejahtera. perkongsian yang sangat menarik, mudah, padat dan sangat mudah difahami. Saya kini lebih memahami tentang konsep pengurusan bilik darjah yang sangat penting untuk diketahui oleh guru mahupun bakal guru bagi memastikan proses pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan lancar di dalam kelas. Ini secara tidak langsung memberi pengetahuan sedia ada sebagai persediaan mengajar di sekolah. Terima kasih.
ReplyDeleteSelamat sejahtera. Saya ingin berterima kasih atas perkongsian yang begitu baik sekali. Sekarang, saya lebih memahami mengenai pengurusan bilik darjah. Pengurusan bilik darjah tidak senang kerana ia melibatkan kemahiran-kemahiran seperti merancang, mengelola, mengawal, refleksi dan menjalinkan hubungan antara guru dan murid. Suasana bilik darjah yang kondusif serta hubungan antara murid dan guru yang sihat memainkan peranan yang amat penting dalam memastikan keberkesanan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
ReplyDeleteSekian, terima kasih.
Assalamualaikum dan salam sejahtera, terima kasih atas perkongsian yang sangat menarik. Melalui perkongsian ini, saya dapat mengetahui bahawa pengurusan bilik darjah sangat penting di sekolah agar dapat memberi keselesaan kepada murid untuk belajar di sekolah.
ReplyDeleteAssalamualaikum dan salam sejahtera,terima kasih di atas ilmu yang menarik untuk dikongsikan ini.Saya sangat bersetuju dengan maklumat-maklumat yang terdapat di dalam blog ini.Di dalam bilik darjah, selain mengajar, guru juga memainkan peranannya sebagai pengurus. Tugas guru sebagai pengurus ialah mengurus rutin bilik darjah, mengurus murid-murid supaya menjalankan tugas mereka mengikut jadual bertugas, mengurus keadaan fizikal bilik darjah supaya menjadi lebih kondusif. Kecekapan guru dalam menjalankan tugas sebagai pengurus akan mewujudkan sosioemosi yang selesa, disiplin kelas yang baik dan keadaan bilik darjah yang kondusif dan sesuai bagi meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.
ReplyDeleteAssalamualaikum dan salam sejahtera. Perkongsian blog tentang pengurusan bilik darjah. Di sini dapat disimpulkan bahawa ilmu, kemahiran dan strategi pengurusan bilik darjah adalah amat penting untuk memastikan kecemerlangan pelajar dalam menimba ilmu di dalam kelas yang kondusif,selesa,lengkap dengan peralatan,teknik yang betul dan kemahiran-kemahiran yang tepat digunakan semasa proses P&P.
ReplyDeleteSekian, terima kasih.
Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Terima kasih atas perkongsian yang diberikan. Pelbagai maklumat dan ilmu yang saya perlolehi berkaitan dengan pengurusan bilik darjah. Pelbagai aspek yang perlu dititikberatkan oleh seorang guru terhadap pengurusan bilik darjah seperti susunan meja ,mengurus masalah di dalam bilik darjah. Bilik darjah merupakan tempat penyampaian ilmu yang utama . Oleh yang demikian, segala aspek yang berkaitan dengan bilik darjah perlulah diatur dan dirancaang dengan baik. Suasana bilik darjah yang kondusif serta mengikut pengurusan abad 21 akan memberi keselesaan kepada pelajar untuk melakukan sesi pembelajaran dengan berkesan.
ReplyDeleteAssalamualaikum dan salam sejatera, saya Ahmad Syihan Bin Mohamed daripada kumpulan 10. Saya amat tertarik dengan penyampaian blog ini yang sangat menarik dan teratur. Mudah bagi pelawat laman web untuk membaca dan mempelajari isi-isi dalam blog ini. Perkongsian ini amat berguru kepada bakal-bakal guru sebelum mereka memasuki alam perguruan sebenar di sekolah. Akhir sekali, teruskan memuatnaik konten ke dalam blog ini kerana ia amat berguna kepada semua
ReplyDeleteSalam Sejahtera. Perkongsian yang amat berfaedah yang menerangkan tentang pengurusan bilik darjah di sekolah. Perkongsian ini amat berfaedah kerana melalui perkongsian ini saya dapat mengetahui pelbagai jenis info yang menarik tentang pengurusan kelas seperti pendekatan pengurusan bilik darjah. Selain itu, saya juga dapat mengetahui tentang sususnan di dalam bilik darjah dan lain-lain.
ReplyDeleteTerima kasih atas perkongsian yang menarik. Saya dapat memahami mengenai pengurusan bilik darjah dengan baik. Dengan strategi dan kemahiran yang baik dalam pengurusan bilik darjah, ianya dapat menjalinkan hubungan yang baik antara guru dan murid serta dapat mengawal masalah disiplin pelajar dan membentuk suasan pembelajaran yang selesa.
ReplyDeleteAssalamualaikum dan salam sejahtera. Terima kasih atas perkongsian yang sangat baik, menarik dan mudah difahami. Melalui perkongsian ini, saya dapat memahami maklumat berkaitan dengan pengurusan bilik darjah dengan lebih meluas. Sebagai contoh, jenis bilik darjah yang digunakan di sekolah, strategi dalam menangani masalah pengurusan bilik darjah dan kemahiran pengurusan bilik darjah yang seharusnya diamalkan oleh guru-guru agar dapat menjalankan proses pengajaran dan pembelajaran dengan lebih efektif dan berkesan.
ReplyDeleteAssalamualaikum dan salam sejahtera... Berdasarkan blog yang telah dikongsikan oleh kumpulan 3 iaitu berkaitan dengan pengurusan bilik darjah. Sebagaimana maklumat yang telah dipaparkan, secara tidak langsung dapat memberi kemudahan kepada bakal guru dalam mengetahui proses-proses atau strategi dalam pengurusan bilik darjah di sekolah.
ReplyDeleteAssalamualaikum dan salam sejahtera. Saya amat tertarik dengan perkongsian yang sangat bermanfaat malah perkongsian yang diberikan juga amat menarik mengenai pengurusan bilik darjah. Dengan ini, kita dapat mengenal pasti kemahiran guru dalam menguruskan bilik darjah, mengetahui ilmu pengurusan bilik darjah di sekolah dan dapat merangka strategi dalam pengurusan bilik darjah. Malah, guru seharusnya memiliki gaya kepimpinan, kemahiran merancang, kecekapan mengurus, kepelbagaian dalam pengajaran dan pembelajaran, kebijaksanaan interpersonal, kemahiran berkomunikasi, kemahiran kaunseling dan mampu mengendalikan teknologi maklumat dan komunikasi dalam mengurus bilik darjah.
ReplyDeleteAssalamualaikum dan Salam Sejahtera . Perkongsian yang amat menarik yang menerangkan mengenai pengurusan bilik darjah di sekolah. Hal ini amat penting kerana kemahiran dan strategi diguna pakai bagi memastikan kecemerlangan pelajar dalam menimba ilmu di dalam kelas yang kondusif,selesa,lengkap dengan peralatan,teknik yang betul dan kemahiran-kemahiran yang tepat digunakan semasa proses pengajaran dan pembelajaran. Selain itu, interaksi di dalam kelas juga meningkatkan pelajar dan guru untuk terus berkomunikasi.
ReplyDeleteSekian,Terima Kasih
Assakamualaikum dan salam sejahtera. Terima kasih atas perkongsian mengenai pengurusan bilik darjah tersebut. Melalui perkongsian ini, saya dapat meningkatkan pengetahuan mengenai topik ini. Pada pendapat saya, perkongsian ini amat berguna kepada bakal-bakal guru untuk dipraktikkan semasa mengajar kelak. Hal ini kerana kita dapat mengetahui antaranya seperti susun atur dalam bilik darjah dan sebagainya.
ReplyDelete(Nur Annisa binti Abdullah D20201093997)
Assalamualiakum dan salam sejahtera, terima kasih atas perkongsian yang menarik ini. saya dapat memahami tentang pengurusan bilik darjah dengan lebih mendalam. Secara tidak langsung dapat memberi ilmu dan dapat dipelajari oleh semua bakal guru di sekolah kelak.
ReplyDeleteAssalamualaikum dan salam sejahtera. Terima kasih dengan perkongsian ilmu tentang Pengurusan Bilik Darjah ini. Perkongsian ini sangat bermakna untuk bakal guru ambil peduli bagi sesi pengurusan bilik darjah nanti.
ReplyDeleteSalam sejahtera. Terima kasih atas perkongsian maklumat yang bermanfaat. Pengurusan bilik darjah sememangnya merupakan pengurusan yang amat penting sebelum, semasa dan selepas memulakan sesi pengajaran dan pembelajaran. Hal ini supaya para pelajar akan berasa selesa dan nyaman apabila berada di dalam bilik darjah. (Cheryl Cassandra Wilson)
ReplyDeleteAssalamualaikum. Terima kasih atas perkongsian yang sangat bermanfaat ini. Jadi, dapat saya simpulkan bahawa antara prasyarat yang paling utama bagi menjamin satu proses pengajaran dan pembelajaran yang berkesan adalah aspek pengurusan bilik darjah. Pengurusan bilik darjah yang berkesan mampu meningkatkan pencapaian akademik pelajar. Selain itu, pengurusan bilik darjah adalah untuk membantu guru mengendalikan dan menguruskan aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah dengan lebih mudah.
ReplyDeleteSalam sejahtera. Topik pengurusan bilik darjah adalah satu topik yang bermanfaat untuk dikongsikan. Melalui penulisan ini, saya dapat mengetahui bagaimana seorang guru perlu menguruskan bilik darjah. Terima kasih untuk perkongsian ini.
ReplyDeleteTerima kasih atas perkongsian yang menarik. Saya memahami tentang apa yang ingin disampaikan mengenai pengurusan bilik darjah dengan baik. Dengan menggunakan strategi serta kemahiran yang betul didalam pengurusan bilik darjah ia dapat memberi impak yang positif antara guru dan murid-murid serta ia dapat mengawal masalah disiplin yang berlaku didalam bilik darjah.
ReplyDeleteAsslamualaikum dan salam sejahtera. Terima kasih perkongsian dan input-input yang dapat dimanfaatkan pada masa akan datang dalam sektor pendidikan. Jelaslah bahawa pengurusan bilik darjah yang sistematik dapat melahirkan murid yang berkualiti dan seimbang.
ReplyDeleteAssalamualaikum dan salam sejahtera. Tahniah dan terima kasih kepada ahli-ahli kumpulan 3 yang menerangkan tajuk pengurusan bilik darjah ini. Maklumat dan ilmu yang ingin disampaikan amat jelas dan dapat memberikan pemahaman yang baik kepada pembaca. Topik pengurusan bilik darjah ini memainkan peranan yang vital dalam bidang pendidikan. Hal ini dikatakan demikian kerana tanpa pengurusan bilik darjah yang betul dan tepat, guru dan murid tidak dapat mencapai objektif mata elajaran yang telah ditetapkan. Oleh yang demikian, bagi melancarkan sistem pembelajaran dengan baik, maka pengurusan bilik darjah ini amatlah penting di sesebuah sekolah. Sekian, terima kasih.
ReplyDeleteAssalamualaikum dan Salam Sejahtera. Tahniah dan terima kasih diatas perkongsian maklumat yang begitu bermakna berkaitan dengan pengurusan bilik darjah. Secara tidak langsung, topik yang dibahaskan banyk membantu saya dalam memahami konsep pengurusan bilik darjah. Selain itu, memberikan pengetahuan secara tidak langsung kepada para guru tentang cara dan sistem pengurusan bilik darjah.
ReplyDeleteSekian, terima kasih.
Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Topik pengurusan bilik darjah adalah satu topik yang hangat diperkatakan oleh guru-guru. Hal ini kerana ada sesetengah daripada guru yang takmampu mengawal kelas mereka sewaktu sesi pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Perkongsian di dalam blog ini dimana kemhiran perlu dikuasai oleh seorang guru dalam mendidik anak murid mereka untuk memberikan pembelajaran yang berkesan amatlah benar. Maka dengan itu, pengurusan bilik darjah adalah sesuatu yang sangat penting.
ReplyDeleteAssalamualaikum w.b.t. penulisan blog ini sangat cantik. Objektif pengajian tajuk Pengurusan Bilik Darjah ini ialah mengenal pasti kemahiran guru dalam menguruskan bilik darjah, mengetahui ilmu pengurusan bilik darjah di sekolah dan dapat merangka strategi dalam pengurusan bilik darjah seperti tips menjalankan aktiviti pengajaran secara berkumpulan, susunan fizikal bilik darjah terbaik, pendedahan jenis bilik darjah dan penyediaan peraturan dalam bilik darjah.
ReplyDeleteSalam sejahtera. Terima kasih atas perkongsian yang jelas. Melalui perkongsian anda saya dapat meningkatkan idea pengurusan bilik darjah. Pengurusan bilik darjah yang sistematik akan meningkatkan keselesaan pelajaran semasa kelas.
ReplyDeleteAssalamualaikum. Terima kasih atas perkongsian yang sangat bermanfaat ini. Blog kalian sangat menarik. Mungkin bakal guru boleh membuat satu perubahan baru dalam pengurusan bilik darjah kelak selepas membaca blog ini. Memang terbaik :)
ReplyDeleteAssalamualaikum, terima kasih atas perkongsian yang menarik tentang pengurusan bilik darjah. Saya telah mempelajari tentang kemahiran dan strategi dalam menguruskan bilik darjah. Pengurusan bilik darjah juga mempengaruhi murid-murid untuk terus fokus.
ReplyDeleteMOHD HERY WANSYAH BIN BAKRI (D20201095782):
ReplyDeleteAssalamualaikum dan salam sejahtera. Perkongsian yang amat berfaedah yang menerangkan tentang pengurusan bilik darjah di sekolah. Maklumat dan ilmu yang ingin disampaikan amat jelas dan dapat memberikan pemahaman yang baik kepada pembaca. Terima kasih atas info yang telah diberikan.
Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Sebuah blog yang menarik dan lengkap tentang tajuk pengurusan bilik darjah. Perkongsian kalian telah meningkatkan pengetahuan saya mengenai tajuk ini. Jelaslah bahawa pengurusan bilik darjah perlu sentiasa dijaga dan dititikberatkan demi bilik darjah yang kekal kondusif dan selesa untuk aara pelajar menuntut ilmu.
ReplyDeleteNURHAZIQAHEZLIN BINTI MOHD AMIN
(D20201093268)
*para
DeleteSalam sejahtera dan terima kasih atas perkongsian yang menarik ini. Berdasarkan perkara di atas, saya dapat mengetahui betapa pentingnya pengurusan bilik darjah kepada guru-guru dan murid-murid. Saya juga setuju bahawa guru-guru harus memainkan peranan yang penting dalam menguasai bilik darjah dan membuat perancangan yang betul bagi menangani sesuatu masalah. Akhirnya, kecekapan dan keberkesanan kemahiran guru dalam mengurus bilik darjah dapat menggalakkan pembentukan iklim pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah.
ReplyDeleteSHAMINI A/P DEVASEKHARAN (D20201095776)
ini kumpulan saya
ReplyDeleteAssalamualaikum dan salam sejahtera. Terima kasih di atas perkongsian yang amat bermanfaat ini. Berdasarkan blog daripada ahli kumpulan 3 ini menjelaskan tentang pengurusan bilik darjah. Perkongsian ini sedikit sebanyak memberi peluang kepada saya untuk mengetahui dengan lebih mendalam tentang topik yang dibahaskan. Maklumat yang dikongsikan juga sangat jelas dan mudah difahami. Hal ini secara tidak langsung memberi pengetahuan kepada saya untuk diaplikasikan di alam persekolahan dan menjadi persediaan mengajar di sekolah. Terima kasih.
ReplyDeleteAssalamualaikum dan salam sejahtera. Terima kasih di atas perkongsian yang menarik dan mudah difahami. Ilmu yang berguna untuk para guru pada masa akan datang dalam menguruskan bilik darjah.
ReplyDeleteMuhammad Hafizuddin Bin Halim (D20201094915)
Salam sejahtera! Saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih atas perkongsian ilmu yang sangat informatif dan menarik ini. Leibih-lebih lagi cara penerangan dalam blog ini amat mudah untuk difahami. Saya dapat memahami dengan lebih lanjut tentang apa itu pengurusan bilik darjah. Pengurusan bilik darjah bagi seseorang guru sememangnya teramat penting selain mengajar dan mendidik murid. Jika seseorang guru berjaya mengurus bilik darjah dengan sempurna, maka proses pengajaran dan pembelajaran (PdP) boleh ditafsirkan sebagai berjaya. Namun jika seseorang guru gagal mengawal dan mengurus bilik darjah dengan berkesan, berkemungkinan besar, impak negatif akan wujud yang mencacatkan proses pengajaran dan pembelajaran. Maka objektif atau hasil pembelajaran gagal dicapai secara berkesan. Setiap informasi dalam blog ini amat berguna kepada saya. Terima kasih!
ReplyDeleteAssalamualaikum dan salam sejahtera. Perkongsianyang sangat bermanfaat untuk kami bakal guru. Semoga dengan perkongsian ini dapat kita kemaskan lagi pengetahuan tentang cara pengurusan bilik darjah, strategi dan kemahiran untuk menguruskannya.
ReplyDeleteAssalamualaikum dan selamat sejahtera. Perkongsian yang amat menarik dari kumpulan 3 tentang pengurusan bilik darjah. Dengan perkongsian yang jelas ini, saya dapat mengetahui konsep bilik darjah serta pendekatan yang boleh dilakukan semasa mengurus bilik darjah. Terima kasih.
ReplyDeleteFARAH NADHIRAH BINTI JUFRI (D20201093623)
Assalamualaikum dan Salam sejahtera. Terima kasih atas perkongsian ilmu Dan pengetahuan yang sangat bermanfaat tentang pengurusan bilik darjah. Kemahiran dan strategi pengurusan bilik darjah adalah amat penting untuk memastikan kecemerlangan pelajar dalam menimba ilmu di dalam kelas yang kondusif Dan lengkap dengan peralatan, teknik yang betul dan kemahiran-kemahiran yang tepat digunakan supaya pelajar dapat lebih fokus semasa proses P&P.
ReplyDeleteNURUL SYAKIRAH BINTI ROSSLAN
(D20201093621)
Assalamualaikum dan salam sejahtera, terima kasih di atas perkongsian yang menarik ini.
ReplyDeleteAssalamualaikum. perkongsian yang bagus dan mudah difahami.
ReplyDeleteNUR ANIS AMEERAH BINTI ARIFF
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Jutaan terima kasih di atas perkongsian ilmu yang sangat memberi manfaat kepada semua manusia. Hal ini kerana pengurusan bilik darjah yang sistematik dan teratur dapat menjadikan sesebuah bilik darjah itu cantik dan ceria. Hal ini juga bilik darjah yang ceria dapat mewujudkan suasana yang aman dan harmoni bagi semua pelajar dan mereka juga dapat belajar dalam suasana yang selesa. Oleh itu, perkongsian ini sangat bermanfaat kepada semua manusia.
ReplyDeleteHUSNA NASUHA BINTI MAZLAN (D20201094131)
Salam sejahtera, penyampaian maklumat yang menarik. Dari bacaan saya, pengurusan bilik darjah penting supaya mengalakkan pembelajaran di dalam kelas. Suasana kelas yang kemas,cantik serta berinformasi amat mempengaruhi pelajar untuk belajar di dalam kelas. Terima kasih
ReplyDeleteAssalamualaikum dan salam sejahtera, terima kasih atas perkongsian maklumat dan ilmu berkaitan dengan pengurusan bilik darjah. Maklumat yang disampaikan sangat padat dan menarik untuk dibaca. Pengurusan bilik darjah perlu dilaksanakan oleh guru bagi memastikan perjalanan pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan dengan baik. Dengan perkongsian yang jelas ini, dapat saya simpulkan bahawa kemahiran dan startegi pengurusan bilik darjah amat penting dalam pendidikan dan memberikan pendedahan kepada bakal guru-guru untuk dijadikan sebagai panduan. Sekian.
ReplyDeleteABDUL FARIS KARRAMALLAH BIN ABDUL HAMID
(D20201094322)
Assalamualaikum dan salam sejahtera, tajuk mengenai pengurusan bilik darjah memberi pencerahan kepada saya mengenai pengurusan bilik darjah yang penting untuk menambah suasana yang tenang buat para pelajar. Hal ini juga persediaan kepada saya sekiranya saya menjadi guru kelas. Sekian Terima Kasih. Muhammad Faris Hakimi bin Zabudin (D20201094290).
ReplyDeleteAssalamualaikum dan salam sejahtera. Topik pengurusan bilik darjah adalah satu topik yang bermanfaat untuk dikongsikan. Melalui penulisan ini, saya dapat mengetahui bagaimana seorang guru perlu menguruskan bilik darjah. Terima kasih untuk perkongsian ini.
ReplyDeleteAssalamualaikum, terima kasih atas perkongsian yang banyak memberi maklumat dan idea yang menarik. Maklumat yang mudah difahami dan banyak memberi manfaat kepada pelajar, guru-guru dan bakal guru yang akan mendidik pelajar di sekolah nanti. ilmu yang disampaikan boleh digunakan semasa sesi pengajaran dan pembelajaran (PdP) di sekolah nanti.
ReplyDeleteAssalamualaikum dan salam sejahtera , terima kasih atas penerangan yang amat membantu ini . Pengurusan bilik darjah seharusnya dilaksanakan dengan tatacara yang betul agar sesi pengajaran dan pembelajaran dapat berjalan dengan baik dan lancar . Setiap pendidik seharusnya mengetahui ciri-ciri pengurusan bilik darjah yang sebenar agar objektif pembelajaran dapat dicapai dengan baik .
ReplyDeleteAssalamualaikum dan salam sejahtera saya .Pertama sekali terima kasih saya ucapkan kepada kumpulan tiga atas perkongsian yang sangat bermanfaat serta menjadi panduan dalam pengurusan bilik darjah .Hal ini dikatakan demikian kerana bilik darjah merupakan tempat di mana seorang guru itu menyampaikan dan mencurahkan sepenuh perhatian serta tempat yang paling dekat di antara pendidik dan anak murid .Suasana yang kondusif meningkatkan lagi semangat dengan persekitaran yang baik.Hal ini dikatakan demikian kerana suasana memainkan peranan penting dalam mempengaruhi emosi .Suasana yang baik dan teratur akan menghasilkan emosi yang stabil dan ceria .Dengan cara ini penyampaian ilmu akan menjadi lebih menarik dan mewujudkan suasana yang harmoni.
ReplyDeleteMUHAMMAD NAJMI BIN DAUD (D20201093609)
Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Syabas kumpulan 3! Melalui perkongsian ini, dapat saya simpulkan bahawa konsep pengurusan bilik darjah yang sesuai dan berkesan dapat membantu proses pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan lancar.
ReplyDeleteSelamat sejahtera. Saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih atas perkongsian ilmu yang sangat informatif dan menarik ini. Lebih-lebih lagi cara penerangan dalam blog ini amat mudah untuk difahami. Melalui perkongsian ini, saya lebih sedar bahawa ilmu kemahiran dan strategi pengurusan bilik darjah amat penting dan perlu dikuasai oleh guru untuk memastikan kecemerlangan dan keperluan asas pelajar seperti keselesaan, kelengakapan dan kemahiran dapat dipenuhi secara optimum sepanjang proses PdP. Selain itu, saya dapat mengetahui tentang 6 pendekatan pengurusan bilik darjah iaitu autoritarian, permisif, sosioemosi, modifikasi tingkah laku, kumpulan dan pengajaran. supaya dapat membantu saya sebagai seorang bakal guru pada masa depan. Setiap pendekatan ini mempunyai kelebihan tersendiri seperti pendekatan autoritarian dapat memperbaiki disiplin pelajar, pendekatan permisif dapat memudahkan murid menyuarakan pendapat dengan bebas, pendekatan sosioemosi untuk suasana kelas yang selesa dan kondusif dan lain-lain. Di sampimg itu, pengurusan bilik darjah merupakan perkara yang tidak senang kerana ia akan melibatkan beberapa kemahiran seperti merancang, mengelola, mengawal, refleksi dan menjalinkan hubungan antara guru dan murid. Seterusnya, saya dapat mengetahui tentang faedah keadaan psikososial yang baik di dalam bilik darjah iaitu gaya kepimpinan guru sebagai pendidik dan fasilitator akan menjadikan hubungan antara guru dan pelajar lebih berkesefahaman serta menjadikan bilik darjah sebagai tempat yang selamat dan seronok dengan ini pelajar akan lebih gemar ke sekolah. Kemudian, saya juga pelajari tentang strategi dalam menangani masalah pengurusan bilik darjah seperti merancang aktiviti pengajaran yang lebih menarik serta masalah disiplin dalam kalangan pelajar dapat ditangani melalui penyediaan peraturan di dalam kelas disertakan dengan hukuman. Selain itu, blog ini dihasilkan degan menarik dengan meletakkan contoh gambar supaya saya dapat memahami isi yang dinyatakan dengan jelas seperti jenis bilik darjah itu. Akhir sekali, pengurusan bilik darjah amat penting supaya dapat memastikan keberkesanan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Setiap informasi dalam blog amat berguna kepada saya.
ReplyDeleteSekian,terima kasih.
Komen daripada: Yap Bee Zhen D20201094858
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Terima kasih diatas perkongsian ilmu yang sangat bermanfaat kepada guru, pelajar dan bakal guru. Perkongsian ini juga mudah untuk difahami. Ilmu yang berkaitan dengan pengurusan bilik darjah wajar dibincangkan kerana ia memainkan peranan yang cukup penting dalam perkembangan pelajar di sekolah.
ReplyDeleteWAN IDHAM DANIAL BIN WAN MOHD ZAILANI D20201093864
Salam sejahtera. Terima kasih atas perkongsian yang sangat bermanfaat dan berinformasi. Pengurusan bilik darjah adalah sangat penting kepada saya sekiranya saya menjadi seseorang guru. Melalui blog ini, saya dapat mengetahui susuncara murid yang boleh digunakan dalam kelas iaitu bilik darjah KBSR dan KBSM, bilik darjah tradisi dan bilik darjah abad 21 . Selain itu, saya juga boleh mengenali kemahiran dalam pengurusan bilik darjah iaitu merancang, mengelola, mengawal, refleksi dan menjalin hubungan. Saya juga dapat memahami strategi untuk mengurus masalah pengurusan bilik darjah. Sekian ,terima kasih.
ReplyDeleteWONG WAI TEK D20201093764